Boekbespreking Medicinale en Rituele planten van Suriname, Tinde van Andel en Sofie Ruysschaert

Boekgegevens

Medicinale en rituele planten van Suriname
Auteurs: Tinde van Andel en Sofie Ruysschaert
ISBN 978 94 6022 139 2
Paperback, 528 pagina’s, €29,50
Uitgever: KIT Publishers, www.kitpublishers.nl

Ik val gelijk met de deur in huis….dit is een FANTASTISCH boek! Niet echt subtiel, maar ik ben dan ook erg enthousiast en vol bewondering voor het enorme werk dat verzet is door de twee schrijvers, om al deze kennis te verzamelen, over een land dat zo sterk verbonden is met Nederland, maar waar we eigenlijk maar weinig van weten. Dit boek is niet alleen een uitputtende collectie botanische informatie, maar gaat ook in op de etnobotanische gebruiken rondom deze planten. Waar werden en vooral worden ze medicinaal en ritueel voor gebruikt, door welke van de vele bevolkingsgroepen van Suriname en waar komen ze van oorsprong vandaan, want de grote verscheidenheid aan bevolkingsgroepen in Suriname brachten ook zelf planten mee, naar dit land, een etnobotanische melting pot dus.

Plantengeneeskunde speelt ook nog steeds een belangrijke rol binnen de verschillende Surinaamse culturen en ook het ritueel gebruik is niet iets van het verleden, maar is nog zeer levendig.

De twee schrijvers hebben jaren onderzoek gedaan en is het resultaat van een samenwerking van het Nationaal Herbarium Nederland (NCB Naturalis) en de Universiteit Gent. Men heeft gegevens verzameld van de lokale bevolking uit de regio’s Paramaribo, Pará, Wanica, Marowijne en Brokopondo en die van Surinaamse Nederlanders, maar ook geput uit oudere literatuur en herbariumcollecties.

Uiteindelijk zijn er zo bijna 400 planten uitgebreid beschreven en het boek kent prachtige tekeningen en kleurenfoto´s.

De schrijvers hebben beide een etnobotanische achtergrond, Tinde van Andel (1967) is bioloog / etnobotanicus en in dienst bij de Universiteit Leiden als onderzoeker aan het Nederlands Centrum voor Biodiversiteit Naturalis. Sofie Ruysschaert (1980) is bioloog/plantenecoloog/etnobotanicus en als onderzoeker verbonden aan het Laboratorium voor Tropische en Subtropische Landbouw en Etnobotanie van de Universiteit Gent (België).

Het resultaat is een feest van een boek, een must voor iedere herborist!

This entry was posted in Boek Reviews. Bookmark the permalink.